maandag 30 augustus 2010

48. “Vouwfiets. Dat schiet me net te binnen”


Anton Geesink, de bekendste bewoner van de Anton Geesinkstraat in Utrecht, is overleden.

Ippon voor Magere Hein.
Naast het persoonlijke verlies van de nabestaanden en het verlies voor NOC-end Nederland, is het ook jammer voor het Erik van Muiswinkel!

Anton Geesink (Jack Spijkerman: “onze eigen Arnold Schwarzenegger”) werd graag gepersifleerd door Van Muiswinkel. Eerst in Studio Spaan, toen in Kopspijkers en Spijkers met Koppen en in zijn eigen theaterprogramma’s.

Geesink werd dan neergezet als een grote domme mastodont. Ik heb geen idee of Geesink dit zelf leuk vond. Het was een andere man als Harry van Raaij, die zei dat zijn vrouw en kinderen iedere keer onder de tafel van het lachen lagen.

Ik heb een brief van Samaranch gekregen
Vaak kwam dan de brief van Juan Antonio Samaranch te sprake die zijn onschuld bewees over de omkoping voor de toewijzing van Spelen aan Salt Lake City.

Vouwfiets
In een uitzending van Kopspijkers moet “Geesink” improviseren, gewoon iets roepen wat in zijn hoofd opkomt. Hele tijd stil en dan: “Vouwfiets. Dat schiet me net te binnen”.
En altijd het woord: Je-pan.

Top persiflage, maar het kan nog beter.
In een aflevering van Sunday United werd Erik van Muiswinkel overtroffen door Anton Geesink zelf. In een interview met Hugo Kamps zegt hij tig keer Statuten en Reglementen.

Ik denk 2-0
Met het overlijden van Geesink is Erik van Muiswinkel dus een top-typetje kwijt.
Maar dat is het risico van het vak. Zo raakte Edwin Evers zijn prins Bernhard kwijt en verloor Van Muiswinkel zelf al Willem Oltmans.
Maar we kunnen nog blijven lachen om Erik van Muiswinkel. Hij houdt nog Harry van Raaij en Willem van Hanegem(t) en tal van anderen over.
Zo vind ik de WK voorrondes van Oceanië met Boudewijn Büch (Diederik van Vleuten) en de buntskoots of Maui (Micky Maui) altijd geweldig.

Boudewijn Büch is al overleden maar of de bondscoach van van Maui nog onder ons is, weet ik niet. Hoe zou het met hem zijn?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten