donderdag 2 december 2010

93. Joke kan weer gaan koken!

.
De uitvinder van de ‘Kill the Poor’ bom is dood!

Samuel T. Cohen, de ontdekker van de neutronenbom, is overleden. In 1944 en 1945 werkte Cohen in Los Alamos aan het Manhattanproject, zeer geheime operatie waarmee de VS tijdens WO II de atoombom ontwikkelden. Hij werkte in de zogenaamde "efficiency-group" en maakte berekeningen over hoe de neutronen zich zouden gedragen in het wapen dat later op Nagasaki gegooid zou worden. In 1958 ontwikkelde hij de neutronenbom.

Cohen wilde dat de N-bom gebruikt zou worden in Vietnam.
Dat zou volgens hem veel Amerikaanse levens schelen. Of de bom ook daadwerkelijk niet gebruikt is, is niet bekend ….
 Het verhaal circuleert dat een neutronenbom een gebouw laat staan, maar alle bewoners doodt, de schone bom. Dit is zwaar overdreven: een bom van 1 kiloton, laat in grote omtrek niets van bebouwing heel.
 De Dead Kennedys hebben ooit op hun eerste cd een nummer over de neutronenbom gemaakt. Veel gedraaid, eerste nummer van Fresh Fruit for Rotten Vegetables.




Dead Kennedys - "Kill The Poor"
Efficiency and progress is ours once more
Now that we have the Neutron bomb
It's nice and quick and clean and gets things done
Away with excess enemy
But no less value to property
No sense in war but perfect sense at home …

Het heengaan van Samuel Cohen is ook een beetje mijn verdienste.

Ik heb op 21 november 1981 met mijn moeder tegen kernwapens gedemonstreerd op het Museumplein in Amsterdam. Samen met 399.998 andere betogers liepen wij mee in een tocht door het centrum van Amsterdam. De demonstratie was georganiseerd door anti-kernwapenbaard Mient Jan Faber van het IKV.

Ik herinner me het afzeggen van mijn voetbalwedstrijd, het koude weer, de volle treinen naar Amsterdam, een tas voor reclamezooi, de rollende geluidssalvo’s in de stoet en de vrolijke menigte.

Resultaat: 29 jaar en 1 week later overlijdt de aanstichter.
Heeft het toch nog resultaat gehad ..
Joke hoeft geen stikkers meer te plakken …

De Leidse Sleutelgaten - "Joke, stop toch met koken"
Joke, stop toch met koken.
Kom uit de keuken, mijn lieve Joke.
Stop toch met koken, kom uit de keuken.
Want ik wil gezellig samen met je neu…
tronenbommenstickers op m’n nieuwe tas gaan plakken.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten